Το χρονικό της Φρίντα Κάλο
Γράφει η Μπάγια Αντωνοπούλου
Η Φρίντα Κάλο γεννήθηκε το 1907, άλλαξε όμως τη χρονολογία της γέννησής της, για να συμπίπτει με την έναρξη της Επανάστασης στο Μεξικό, το 1910.
Σε ηλικία 6 ετών προσβλήθηκε από πολιομυελίτιδα που άφησε το ένα της πόδι μικρότερο από το άλλο και ημιπαράλυτο.
Το 1925 χτυπήθηκε από ένα λεωφορείο και υπέστη τουλάχιστον 30 εγχειρήσεις τα επόμενα χρόνια. Κατά την διάρκεια της χρόνιας ανάρρωσής της ξεκίνησε να ζωγραφίζει.
Η ζωγραφική της στηρίζεται στην αρχαία μεξικανική παράδοση. Οι πίνακές της, ριζωμένοι σε μεξικάνικα πορτρέτα του 19ου αιώνα, ενσωμάτωσαν αρκετά στοιχεία της μεξικανικής ποπ κουλτούρας.
Παντρεύτηκε το 1929 τον Ντιέγκο Ριβέρα, Μεξικανό ζωγράφο. Χώρισαν το 1939 για να ξαναπαντρευτούν έναν χρόνο αργότερα.
Και οι δύο τους είχαν παράλληλους εραστές. Ο Λέον Τρότσκι είναι ο πιο γνωστός δικός της, ενώ μια από τις ερωμένες του ζωγράφου ήταν η μικρή αδελφή της Φρίντα, Κριστίνα.
Δεν σώθηκε καμία απόδειξη του πάθους της Φρίντα με τον Τρότσκι. Στο τέλος της σχέσης τους ο ίδιος της ζήτησε να του επιστρέψει όλα τα ερωτικά γράμματα και που της είχε δώσει και τα έκαψε.
Σήμερα κάθε έργο της αξίζει σχεδόν όσο τα έργα του Πικάσο και άλλων πρωταθλητών των τιμών στις δημοπρασίες.
Η βιογραφία της πουλήθηκε σε εκατομμύρια αντίτυπα ως βιβλίο που τιμά τον Εθνικό Μήνα της Γυναίκας για τις φεμινίστριες.
Μέσα από τη ζωγραφική και τη ζωή της, έγινε σύμβολο του Μεξικού.
Οι πίνακες της δεν μοιάζουν με κανενός άλλου ζωγράφου, είναι γεμάτοι χρώματα, λουλούδια που όμως κρύβουν έντονο πόνο.
Η Φρίντα ήταν και ανοιχτά αμφιφυλόφιλη χωρίς να το κρύβει, σε μία εποχή που αυτό θα μπορούσε να αποδειχτεί μέχρι και επικίνδυνο για τη ζωή της.
Ντύνονταν με την παραδοσιακή αμφίεση των ιθαγενών Τεχουάνα, που ήταν το σήμα κατατεθέν της: Λουλουδάτο κεφαλομάντηλο, μπλούζες με έντονο σχήμα , χρυσά κοσμήματα και μακριές πτυχωτές φούστες. Στο ίδιο μήκος κύματος και ζωγραφική της.
Ζωγράφισε πολυάριθμες αυτοπροσωπογραφίες με ποικίλα χτενίσματα, ρούχα και εικονογραφία, που δείχνει πάντα τον εαυτό της με ένα έντονο αποφασιστικό βλέμμα, για το οποίο έγινε διάσημη και πολύ αγαπητή .
Η χαρακτηριστική μορφή της επιλέγεται διαχρονικά σε αντικείμενα όπως ποτήρια, κούπες, ρολόγια, ταπετσαρίες τοίχου, τσάντες και φυσικά καμβάδες.
Πηγή εικόνων για τους καμβάδες: vipart.gr